Trashkultur: Queer i 90210 – ser du det også?

23mar10

Den nye besætning i 90210

Én ting er The Wire, The Sopranos og andet tv-deluxe, man kan kaste sine kritiske øjne på. En helt anden ting er 90210. Spin-off af den originale Beverly Hills 90210. Til jer, der ikke kender serien, så er konceptet er det samme som den originale serie. Søskendepar fra mindre prestigefyldt stat flytter med forældre til West Beverly High – denne gang kommer bonderøvene fra Kansas, ikke fra Minnesota som Brenda og Brandon gjorde. Forældrene er blevet betydeligt hottere at se på, en klar opgradering af forældregenerationen fra Jim og Cindy Walsh til hotte Harry (også fra Melrose) og Debbie (aka Rebecca Donaldson Katsopolis fra Full House). Mere ungdommelige og forstående til tider, til andre tider, når narrativet kræver det, er de irriterende og forældreagtige, som når Jim og Cindy var hårdest at bide skeer med.

Den nye Kelly Taylor: Naomi Clark

Grunden til JEG ser 90210 (udover en generel svaghed for highschool-serier, høhø) er hovedsageligt tilstedeværelsen af den nye series Kelly Taylor (som i øvrigt er reinkarneret som seriens socialt bevidste pebermø og student councilor på West Beverly). Den nye Kelly er superlækre Naomi Clark spillet af AnnaLynne McCord. Naomi er endnu værre end Kelly var dengang i halvfemserne. Eller endnu bedre. Naomi Clark er Lady Gaga light – en figur, som queerer kønnet på en umanerlig exhibitionistisk maner. Lad mig forklare.

Bree van der Kamp fra Desperate Housewifes - læg bare mærke til efternavnet

De andre teenagere i serien leder og lider. De leder efter den ægte autentiske, helt rigtige og dybfølte kærlighed. De er jo teenagere, må man som seer nogle gange minde sig selv om, på trods af de lidt for ofte ligner “unge” i starten af tredverne.

Deres ideal er at være ‘tro mod sig selv’, tro mod sin seksualitet og sine følelser og handle derefter – det gælder især for klikens tidligere stofmisbruger/alkoholiker (“nu er jeg kommet ud på den anden side, frelst og irriterende”) og den afroamerikanske adoptivsøn fra Kansas. De bliver bare NØDT til at være true og fortælle sandheden, koste hvad det koste vil. En lang række ulækre og hjerteskærende bekendelser må vi seere lægge øre til. Boooring. Men hos Naomi Clark er ‘sig selv’ og ‘sandhed’ et relativt begreb, som kan tilpasses alt efter situationen. Hun er indbegrebet af  “you can never be too rich or too thin.”

Naomi Clark som stepford wife

“Her Titian hair gleams in the afternoon sunlight, her alabaster skin would even make Snow White jaleous and her Chanel-esque black suit and pearls are immaculate. However, like the opening shot of Wisteria Lane, there is a sense of irony about this image, heightened by its juxtaposition with the previous two wives.”

Sådan skriver filmforsker Niall Richardson i “As Kamp  as Bree: Postfeminist Camp in Desperate Housewives” i: Kim Akass and Janet McCabe (eds.) Reading Desperate Housewives. Den ironi, som Richardson bider mærke i hos Bree, ser jeg også i Naomi Clarks figur. Det er en ironi, som er midt i al Beverly Hills-elendigheden udgør et lille oprør i sig selv. En subversiv strategi, som i al ubemærkethed opløser de eksisterende strukturer indefra. Hendes karakter er en parodi, som gør opmærksom på, at identitet er noget ‘man gør’ – ikke noget ‘man er’.

"How can things between so good looking people be so boring?"

Naomi excellerer med sin kostumering. Hun klæder sig konstant ud – den lille sorte cocktail kjole, bikinien og solhatten, på travbanen iklædt den obligatoriske storskyggede hat, i skolen er hun casual på den helt rigtigt afvejede casual, men dog sexede måde. Hun er en performer, som i den grad performer sin identitet og sit køn. Min påstand er, at Naomis Clarks performance er udført med en sådan campet overdrevethed, som gør hende til seriens kritiske potentiale. Hun queerer sig selv gennem citeringer af andre køn.  Fx da Naomi er bange for miste bad boy surfer Liams sweet luvin til surfer dudette Ivy, trækker hun i sin bedste bikini og sin største mest klichefyldte solhat og giver den hele armen. Naomi har en kurv med på stranden med sandwiches, som hun ømt giver sin sultne kærlighedsobjekt. Altså hun LEGER, at hun er sådan én, som har en kurv med sandwiches med på stranden, og opløser så at sige forestillingen om kvinden, der opvarter sin mand, indefra. Så sejt.

Om min læsning er legitim. Ved det ikke. Om CWTV har designet karakteren Naomi Clark til at appellere til mig. Sikkert. For sådanne nogle serier er jo tit skruet sammen så klogt, at der er noget for enhver smag. Også for mig. Hurra for 90210 og deres klogskab!

Advertisements


No Responses Yet to “Trashkultur: Queer i 90210 – ser du det også?”

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s


%d bloggers like this: