Jeg har fået en tv-åbenbaring – The Wire

18feb10

Jeg har jo aldrig set så meget fjernsyn, og når jeg endelig har, så ser jeg kun DR2. Noooot. Jeg har da både set Friends, X-Faktor og det der er værre, og indtil for en måned siden var den bedste tv-serie, jeg har set, David Lynchs Twin Peaks. Men. Det var PRE-The Wire. Uden sammenligning er The Wire det bedste tv har budt mig i mit relativt lange tv-liv. The Wire er da bomb, the shit. Jeg har aldrig set en så ambitiøs og veldrejet tv-serie før. Serien udspiller sig i Baltimore, hvor vold og kriminalitet er daglig råkost. Crime stats viser, at Baltimore er en af de mest voldelige byer i USA, altså i det virkelige liv.

Serien er skabt af tidligere kriminal reporter for the Baltimore Sun David Simon og hans co-writer Ed Burns, en tidligere homicide investigator i Baltimore. De har skabt en serie, der med uhyggelig realisme insisterer på ikke at forenkle og lefle. Et portræt af en amerikansk by, den amerikanske krønike er The Wire blevet kaldt.

Serien kørte på HBO (it’s not tv, it’s HBO) fra 2002 – 2008 – 5 sæsoner. Kritikerne modtog serien godt, rigtig godt endda, men The Wire oplevede aldrig en decideret seertalssucces og var derfor af flere omgange ved at blivet taget af.

LÆS MERE

– Jason Kottkes blogindlæg (hvor bl.a. Kottke har uploadet David Simons originale pitch til HBO) – her – Kottke har i øvrigt skrevet i alt 75 indlæg om the Wire. Mange læsværdige.
– Nick Hornby interviewer The Wires skaber David Simon – her
– Freakonomics (New York Times associeret blog), hvor indlæggets forfatter præsenterer virkelighedens drugdealere for The Wire. Et langt og interessant blogindlæg – her
– Ti gode grunde til at The Wire er “the greatest ever television drama” ifølge The Guardian – her

No Responses Yet to “Jeg har fået en tv-åbenbaring – The Wire”

  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

